Kurz KOUČ 104 očami jeho absolventky.

22.05.2018

Možno sa niektorí z Vás práve rozhodujú, či absolvujú náš akreditovaný kurz KOUČ 104 hod. a chcete vedieť o ňom viac. Priblížime Vám ho teraz cez dojmy jednej z absolventiek kurzu, o ktoré sa s nami podelila.

Pozrite si prezentačné video k nášmu akreditovanému kurzu KOUČ 104 hod. TU: Klikni a prehraj video.

 

Prečítajte si aké dojmy mala účastníčka kurzu Kouč 104 v Bratislave od 17.3. do 27.3.2018


17-18.03.18Kouč 104_20180327_07

Dva intenzívne dni sú úspešne za mnou. Chcela som sa posunúť profesionálne a zažiť ďalšiu osobnú transformáciu. Očakávania sa však napĺňajú rýchlosťou blesku.

Už teraz viem s istotou povedať, že môj život sa bude deliť na život pred powercoachingom a po ňom.

Každú minútu si uvedomujem, ako vlastne nič neviem. Ako nevedome manipulujem s ľuďmi. A ako ťažko sa z tejto role vystupuje, lebo práve to je úloha kouča.

Nič nevedieť. Nehodnotiť.

Aha momenty prichádzajú s každým vysloveným Silviiným slovom. Kúsok teórie, veľa praxe a neustála spätná väzba k tomu.

Aj vďaka takej Kartmanovej pyramíde mením uhol pohľadu na svoje vzťahy minimálne o 180 stupňov. Úloha agresora, obete či záchrancu je mi už dôverne známa. A to sme ešte len na začiatku :) 


19.03.18Kouč 104_20180327_09

Tretí deň bol naplnený osobnostnou diagnostikou. Hrali sme sa s kategorizáciou svojich kolegov, rodiny či známych. Spoznávali sme samých seba a konfrontovali sme sa s názormi skupiny.

Rozoberali sme širokú škálu osobností a jedno cvičenie mi názorne ukázalo ako povrchne si ľudí všímam. Úloha bola jednoduchá. Popísať meno, vlasy, topánky a niečo výnimočné každej z 15 osôb v miestnosti bez toho, aby som sa ňu mohla po vyslovení úlohy ešte pozrieť. Moje skóre bolo 25 z maxim. 60.

Asi najživšia diskusia sa strhla okolo teórie psa a mačky. Jedná sa o naučené (nie vrodené) správanie, ktorým vieme okamžite meniť svoju osobnosť. Rozdiel je v miere prispôsobovania sa ostatným a v potrebe presadenia si svojho názoru, bez poškodenia druhej strany. Kam by ste sa zaradili vy?

 

20.3.2018Kouč 104_20180327_12

Štvrtý deň sa niesol v duchu neverbálnej komunikácie. Veľmi ma prekvapilo, že komunikujeme slovami iba na 7% a zvyšné informácie prijímame cez mimiku, gestikuláciu, intonáciu hlasu, dotyky, postoj tela či očný kontakt.

Oveľa zaujímavejšie bolo si túto skúsenosť zažiť na vlastnej koži v koučovacom rozhovore. Síce som vedela, že môj partner uhýba pohľadom, aby nasimuloval ignoráciu, no napriek tomu som nemohla zastaviť prílev nekomfortných emócií. Cítila som odmietnutie, nezáujem a nervozitu.

Ďalej sme rozoberali komunikačné kanály ako spôsob reprodukovania informácií. Ak totiž identifikujem a otvorím klientov dominantný kanál (racionálny, vizuálny, emocionálny či kinetický), získam si jeho dôveru a bude sa cítiť bezpečne. A o to v koučingu ide.

 

21.3.2018

Počas piateho dňa sme preberali koučovacie metódy a dali našim koučovacím pokusom formu. Sme síce na začiatku, ale osobne vidím progres. Zmena lektora a nová rétorika osviežila študijný progres a držala ma v sústredenosti. Pozerám sa na veci zasa trochu inak. A to hodnotím pozitívne.

Odhaľujem ďalšie perspektívy a nuansy koučovania. Mne osobne sa najviac páčila metóda GROW. Definujeme si cieľ (goal), analyzujeme súčasný stav (reality), skúmame možnosti naplnenia cieľa (opportunities) a nakoniec to celé zhrnieme (wrap up) a ideme do akcie.

Prísun nových informácií si vyžaduje neustále sústredenie sa. Tréning je intenzívny, ale našťastie máme povolený stály prísun čerstvých stimulantov, ktoré nás držia pri vKouč 104_20180327_18edomí :D. Mojimi favoritmi sú čokoládky a káva.
 

22.3.2018

Počuť, čo nie je vypočuté a vidieť, čo nie je videné. Kladenie otvorených otázok. Vytvorenie bezpečného prostredia. Vedieť sa odosobniť, nehodnotiť a nedávať rady. Motivovať a rešpektujúcim spôsobom sprevádzať klienta z komfortnej do nekomfortnej zóny. Tieto a ďalšie koučovacie zručnosti sme si skúšali v role kouča aj koučovaného. V oboch som zažívala svoje „aha" momenty a cítila sa ako víťaz. Okrem koučovacích zručností sme diskutovali aj o 11 kompetenciách kouča definovaných ICF. Pre mňa bolo výzvou popracovať na vytváraní uvedomenia (creating awareness). Dobre si pamätať slová, jednotlivé zložky príbehu a nachádzať zdanlivo nesúvisiace prepojenie. Teraz už mám svoj vlastný nástroj ako na to a zajtra môžem opäť praxovať.

23.3.2018

Ranná rozcvička v podobe riešenia tímovej úlohy, kde sme všetci museli držať doslovne za jeden povraz nám ukázala, ako si zbytočne komplikujeme cestu k cieľu. Aj keď intuitívne vieme, žeby sa to dalo aj jednoduchšie, hľadáme niečo sofistikované. A presne toto sme prenášali aj do našich koučovacích rozhovorov a často sa zamotávali.

Ďalšie wau momenty sa objavovali počas skupinového koučingu. Jeden klient priniesol tému a jedenásť koučov malo na seba nadväzovať v kladení otázok. Bolo to náročné na sústredenie nielen pre koučovaného, ale aj pre koučov samotných.

Názorná ukážka toho, ako sme vyrobili z jedného cieľa desiatky rôznych variácií. Len preto, že sme počúvali klienta cez seba, ale nepočuli sme ho. Silvia nás korigovala, keď sme tápali a my sme sa učili a za pochodu.
 

24.3.2018Kouč 104_20180327_23

Ako si osvojujeme koučovacie zručnosti, zisťujeme veľa hlavne o sebe. Vzniké taký milý vedľajší produkt. Dnes sme pracovali s metódou Walta Disneyho. Rozdelili sme sa do troch skupín a naše mozgové závity pracovali na 110%. Úplne nás to pohltilo.

Snílkovia (Dreamers) s ľahkosťou uleteli do krajiny zázrakov, kde sa teleportovalo a koučovalo na stromoch s antialergickou trávou, že nám sánky padali z toľkej fantázie. Kritici (Critics) rešpektujúcim spôsobom nastavovali zrkadlo a trpezlivo prezentovali všetky úskalia. Nakoniec praktickí realizátori (Planners) namiešali zaujímavý koktejl, ktorý chutil každému.

Vzniklo tak jedinečné a nové riešenie. A to vďaka tomu, že snílkovia ani realizátori neboli „nakazení" kritickým myslením. Aj takýto princíp vieme využiť v koučingu na získanie klientovho nadhľadu.
 

25.3.2018

Pomaly ideme do finále. Koučujeme o dušu a ešte stále nasávame ďalšie vedomosti. Dnes sme si skúšali metódu troch stoličiek, ktorá sa mi veľmi páčila. V podstate išlo o to, aby si klient vyskúšal rôzne polohy a menil uhly pohľadu. Na integračnej stoličke si klient zadefinoval cieľ. Na racionálnej stoličke sme ho spolu rozoberali bez emócií a zameriavali sa len na fakty. Keď som ako kouč cítila, že je čas presunúť klienta do emócií, poprosila som ho, aby si presadol na emocionálnu stoličku, kde sa mu otvoril úplne iný pohľad na problém. Na záver sme si všetko zhrnuli opäť na integračnej stoličke. V praxi sme si odskúšali, aké výhody prináša, ak pri riešení problému nemiešame v jednej vete emócie a fakty, ale vyhradíme im osobitný blok času.
 

26.3.2018Kouč 104_20180327_36

Dnes sme všetky nadobnuté vedomosti a postoje rozbili na drobné, aby sme sa zbavili posledných pochybností. S novým pohľadom na vec, od kouča Jána Dubničku, sme si ujasnili priebeh koučovacieho rozhovoru a ilustrovali chyby „začiatočníkov". Pre mňa bolo dôležité zistenie, že akákoľvek otázka je správna otázka a netreba nad tým veľmi špekulovať, pretože strácame sústredenosť na klienta. Prítomnosť kouča je jedna z kľúčových kompetencií a bez nej sa ťažko buduje dôverný vzťah. Klient má byť stredobodom nášho vesmíru a v koučovacom rozhovore nie je priestor na naše názory, pretože iba klient má kormidlo v ruke a pozná všetky odpovede. Chýba nám síce ešte veľa koučovacej praxe, ale dnes sme nabrali novú istotu. Zajtra to na skúške určite všetci rozbalíme. Pretože ak naozaj počujeme klienta, máme vyhrané.

 

27.3.2018

S vypätím posledných síl sme vkročili do finále. Dobre naladená komisia nám dodala odvahu a uvoľnila na chvíľu napätie v každom z nás. Napriek tomu, že sme sa poznali iba 10 dní, som vnímala pocit domova. Odkoučovali sme spolu desiatky hodín a tém. Otvorili sa jeden druhému, ale hlavne sami sebe. A to vďaka tomu, že sme tímovo vytvorili pocit bezpečnej pohody a tým aj položili pevné základy našej koučingovej kariére. Doobeda sme absolvovali písomnú časť skúšky a zložením pera sme odpočítavali minúty na predvedenie svojho výkonu v žiare reflektorov J. Čas sa vliekol neskutočne pomaly ... podobne ako na maturite alebo pred štátnicami. Úľava prišla až pri tortičke a šampanskom. Mali sme čo oslavovať. Teraz nás čaká už „len" prax, prax, prax v reálnom živote a zúžitkovanie tých hektolitrov vedomostí, čo sme si naliali do hlavy.