Nízke sebavedomie- čo s tým?

19.10.2017

Prinášame vám sériu článkov o sebavedomí, v prvom dieli sa pozrieme bližšie na sebavedomie všeobecne.

V priebehu dospievania si postupne každý z nás buduje o sebe určitý obraz, určitú mienku na základe toho, ako sa my sami hodnotíme, ako vnímame svoje schopnosti, vlastnosti i zovňajšok. Hoci je sebahodnotenie vrodené, formuje sa postupne, už od ranného veku do dospelosti. Na formovanie nášho sebavedomia vplýva mnoho faktorov- naša osobnosť a temperament, výchova, prostredie, priatelia a konkrétne skúsenosti a zážitky.

Sebavedomie, ktoré sme nadobudli v detstve, často u niektorých pretrváva bez zmien aj v dospelosti. Často si ani neuvedomujeme, že aj ako dospelí ľudia sa podvedome riadime pocitmi z detstva, ktoré v nás stále rezonujú a sú niekde hlboko v našom vnútri pevne zakorenené.

Sebavedomie určuje náš úspech v živote- ovplyvňuje to, čo si myslíme, ako konáme a ako sa správame. Či chceme či nie, nie je ťažké rozoznať, aké sebavedomie máme. Sebavedomie je jednoducho vidieť na chôdzi, vystupovaní, držaní tela a jeho úroveň je najzreteľnejšia z nášho rozprávania.

Ako v mnohých oblastiach života, aj tu existuje zlatá stredná cesta- zdravé sebavedomie. Človek si reálne uvedomuje svoje chyby a nedostatky, ale rovnako tak nedá dopustiť na svoje schopnosti, zručnosti a pozitívne vlastnosti. Nemá problém priznať, že niečomu nerozumie alebo niečo nevie, pretože jeho sebavedomie neohrozuje názor okolia (nehovoríme však o sebavedomí, ktoré hraničí s aroganciou či povýšenectvom). Nestavia sa nad ostatných, avšak netrpí ani pocitom menejcennosti, čo je opakom ľudí s nízkym sebavedomím. Ľudia s nízkym sebavedomím o sebe neustále pochybujú, už vopred sa vidia ako porazení a boja sa spraviť akúkoľvek zmenu vo svojom živote, lebo neveria v zlepšenie kvôli nedôvere vo vlastné schopnosti.  Práve v detstve môžeme hľadať príčiny nízkeho sebavedomia, ktoré je následkom odmietnutia, výčitiek, kritiky či nedostatku nepozornosti. Zdrojom znižovania sebavedomia môže byť však len myšlienka na to, že by nás niekto mohol kritizovať. Nízke sebavedomie teda môžu spôsobovať aj obavy, ktoré človek pociťuje, hoci nemusia byť opodstatnené.

Pokiaľ máte nízke sebavedomie, prvým krokom, ako zlepšiť sebahodnotenie by mohlo byť uvedomiť si, že nízke sebavedomie znižuje kvalitu života vo viacerých oblastiach. Máme pre Vás zopár tipov, ako si uvedomiť, že na podceňovanie sa a obavy z niečoho, čo sa vôbec nemusí stať, nemáte nijaký dôvod:

  • Každý z nás je jedinečný a originálny. Vy nie ste výnimkou. Jediné, prečo to tak necítite je, že máte len strach spoznať a ukázať svoje schopnosti, vlastnosti a zručnosti a prezentovať ich druhým. Nie ste o nič menej ako druhí, tak prečo sa skrývať?
  • Každý z nás má nejaký vzor, ktorý obdivujeme. Prestaňte len obdivovať, ale ani nezačnite napodobňovať. Len sa skúste zamyslieť nad tým, ako by sa v danej situácii zachoval Váš vzor, Váš motivátor. Takto začnete postupne premýšľať inak a zistíte, že čo bol kedysi problém, dnes nepredstavuje nič zložité.
  • Spravte si chvíľku pre seba a napíšte si Vaše dobré a  zlé vlastnosti. Porozmýšľajte, či sa zlé nedajú odstrániť či aspoň naučiť sa ich lepšie ovládať a začnite ťažiť z Vašich dobrých vlastností!
  • Stanovte si konkrétny cieľ, vytvorte plán na jeho dosiahnutie aj s časovým harmonogramom a priebežne hodnoťte, či ste na dobre ceste. Začnite na sebe pracovať naozaj, nie len o tom snívať.
  • Zbavte sa nereálnej predstavy, že Vás musí mať každý rád, že musíte každému vyhovieť a Vaše záujmy sú druhoradé, poriadené druhým. Nebojte sa povedať nie!