O kurze KOUČ 104, časť 5. : Šesť mysliacich klobúkv – viac farieb, viac rozumu

02.08.2017

Ak pracujete s ľuďmi, možno sa niekedy pozastavíte nad tým, že ľudia myslia a reagujú v rôznych situáciách rovnako – niekto je “od prírody” kritik, niekto nenapraviteľný optimista, iný sa bez faktov a objektívnych informácii nepohne.

Edward de Bono vymyslel skvelú metódu na podporu kritického myslenia s názvom Šesť mysliacich klobúkov. Umožňuje pozerať sa na jeden problém z viacerých pohľadov – objektívny faktický, kreatívny, pocitový, pozitívny, kritický a organizačný. Táto metóda sa úspešne používa v akomkoľvek kolektíve – nielen v biznise, ale i školách – jednoducho všade tam, kde treba podporiť spoluprácu tímu, prípadne dosahovať lepšie rozhodnutia. Metóda sa hodí aj tam, kde je priveľa ega v biznise či viaznetímová komunikácia a treba ju zefektívniť.

Pri trénovaní metódy som si uvedomila, aké ťažké je niekedy vystúpiť so svojich zabehaných spôsobov myslenia a pozerať sa na vec inými očami. V rámci hry sme sa rozhodli vytvoriť si tím coachov a založiť si firmu. Jeden si nasadil modrý klobúk a riadil diskusiu, my sme sa zapájali do brainstormingu. Najprv sme si vyskúšali nasadiť si klobúk, ktorý je nám najbližší. Mne sadla čierna ako uliata – odborník na to, ako sa niečo nedá 

Zaujímavé to začalo byť vtedy, keď sme si klobúky pomenili a mali riešiť problém z iného pohľadu – ja som zmenila farbu na žltú, teda presný opak čierneho klobúka – z kritika sa zrazu mal stať pozitívny, chrliaci dôvody, prečo je toto riešenie dobré. Uff, poviem vám, málokomu z nás sa podarilo ostať v správnom klobúku počas celej hry.

Hoci je to primárne technika na tímovú komunikáciu, môžete si ju vyskúšať aj v rámci self coachingu. Ak máte pocit, že pri nejakom probléme stagnujete a žiada sa vám iný pohľad, môže byť táto metóda pre vás prínosná.

Povedzme, že zvažujete kúpu nového auta. Máte síce jedno staršie, ale možno by stálo za zváženie novšie a lepšie. Predstavte si, že si dávate na hlavu farebné klobúky a v rámci toho si klaďte otázky.

Biely klobúk: Čo viem? Čo ešte potrebujem zistiť? Ako získam potrebné informácie?

(technické parametre oboch áut, možnosti financovania, garancie a servisné podmienky…)

Žltý klobúk: Aké sú výhody? Aká je potenciálna pridaná hodnota? Je v tomto nápade nejaký zaujímavý koncept, ktorý je pre mňa atraktívny?

(zoznam objektívnych pozitívnych bodov a prínosov nového auta – klíma, vyhrievané sedadlá, parkovacie senzory, veľkosť kufra…)

Čierny klobúk: Čo sú mínusy? Aké problémy môžu nastať? Na čo si treba dávať pozor?

(čo sa stane, ak nestihnem splátku lízingu? Ak budem chcieť auto o dva roky predať, ako rýchlo klesá jeho hodnota? Mám dve deti – zmestíme sa doňho na ceste na dovolenku?…)

Zelený klobúk: Aké mám iné alternatívy? Aké sú iné kreatívne riešenia? Aké sú riešenia na problémy čierneho klobúku?

(môžem si kúpiť hybrid a tým pádom ušetrím na benzíne, nemusím si kupovať väčšie auto, keď pôjdeme na dovolenku, prenajmem si dodávku…)

Červený klobúk: Aký mám momentálne pocit? Čo mi hovorí intuícia?

(Ako sa budem v novom aute cítiť? Čo vo mne vyvoláva myšlienka na kúpu nového auta? Ako sa cítim v starom aute? Ako sa cítim pri myšlienke na zadlženie?)

Modrý klobúk: je moderátor tímovej diskusie, zosumarizuje všetky body, koré boli povedané.

Teraz už len stačí dať dole klobúk a urobiť rozhodnutie :)